Na Amerika kregen we een GP die terug dichter bij huis was, want de teams moesten naar het TT-circuit in het Nederlandse Assen. Net als vorig jaar werden er tonnen zand aangevoerd om voor de tribunes een tijdelijk parcours aan te leggen. Bijna geen publieksmogelijkheden naast de baan,

maar wel zo'n 25.000 tribune-plaatsen.

 

Tijdens de GP van Lommel maakte Suzuki de volgende reportage:

 

Kevin vooraf: "Assen is iets speciaals, iets anders. Het is geen echt parcours volgens mijn mening. Ze voeren zand aan, maar het is heel raar zand waardoor ik me vorig jaar niet comfortabel voelde op het circuit. Ik heb hier toen slecht gereden, maar zijn positief want we hebben vorige week een goeie wedstrijd gereden in Amerika. Ik ga deze week slechts 1 dag met de motor trainen en voor de rest proberen terug in het juiste bio-ritme zien te geraken. We hebben een goeie stap vooruit gemaakt met de vering, net voor we naar Amerika zijn vertrokken en ik denk dat dat me wel zal helpen in Assen. Ik kijk er al naar uit en ik zal mijn best doen om een mooi resultaat neer te zetten."

Zaterdag:

Vrije training:

Met 32 piloten gingen ze van sgtart in de eerste vrije training. Het had veel geregend de afgelopen dagen dus het aangevoerde zand lag er zwaar bij op het TT-circuit in Assen. Herlings was natuurlijk de snelste, maar Strijbos reed ook al vrij vlot zijn rondjes en werd 7de. Gajser, Coldenhoff, Anstie, Paulin en Van Horebeek zaten nog voor hem.

 

Kevin was te gast in de studio-show en komt ruim aan 't woord na 24 minuten:

Tijdstraining: In deze sessie ging het minder goed voor Kevin, want na enkele keren aanzetten haalde hij slechts de 24ste tijd. Herlings was weer de snelste voor Gajser, Coldenhoff, Desalle, Paulin, Van Horebeek, Anstie, Lupino, Cairoli en Simpson.

Kwalificatie-reeks: Het zonnetje kwam er gelukkig door bij het begin van de kwalificatie-reeks, want het circuit lag er ondertussen redelijk gehavend bij.  Strijbos had een slechte trainingstijd dus hij stond bijna helemaal aan de buitenzijde van het starthek. Hij had echter een zeer goeie start en kon mooi buitenom als 5de de eerste bocht induiken. Gajser had de holeshot voor Paulin, Febvre, Herlings, Strijbos, Van Horebeek, Nagl, Bobryshev en Cairoli. Jeffrey ging al snel over Febvre naar de 3de plek. Van Horebeek kon Strijbos passeren in de openingsronde en Jeremy ging ook voorbij Febvre naar de 4de plek. Herlings stootte door naar de 2de plaats en na 2 ronden was de stand: 243-84-21-461-89-22-12-777-222-24-7-25-32-259-47-100. Herlings ging echter in de fout zodat Gautier terug 2de werd. Na 6 minuten wedtrijd ging Simpson in een bocht naast de baan en kwam hard op de betonstenen terecht. Later verdween hij uit de wedstrijd. Herlings zette zijn aanval terug in op Paulin en na enkele pogingen kon hij hem te grazen nemen. Even over halfweg kreeg Strijbos Cairoli in zijn wiel en hij moest hem laten passeren. Tony ging vervolgens ook voorbij Febvre en Kevin die de Italiaan mooi volgde kwam vervolgens in het wiel van de Fransman. Het nummer 222 ging echter in de fout voor de VIP-tribune en zakte terug naar de 11de plaats, zodat Kevin terug op de 6de plaats zat. Kevin zette de aanval in op Febvre en kon hem de 5de plek afsnoepen. Ze kwamen toen als volgt door: 243-84-21-89-22-461-777-25-12-259-222-7-99-100. Voorin was het Herlings die kwam opzetten bij Gajser en hij kon de Sloveen de leidersplaats afpakken. Strijbos finshte knap 5de in deze zware kwalificatie-reeks. Uitslag kwalificatie-reeks: 1.Herlings 2.Gajser 3.Paulin 4.Van Horebeek 5.Strijbos 6.Febvre 7.Bobryshev 8.Nagl 9.Coldenhoff 10.Cairoli 11.Anstie 12.Searle

 

Samenvatting van de kwalificatie-reeks :

Kevin: "Mijn tijdstraining was niet fantastisch en werd pas 24ste. We hadden vooraf enkele aanpassingen gedaan aan de motor en dit werkte niet zo goed, zodat we het voor de kwalificatie-reeks terug veranderd hebben. Door mijn slechte tijd in de tijdstraining had ik dus een slechte startplaats en moest helemaal aan de buitenkant staan. Ik had echter een goeie start met mijn RM-Z450WS en ik zat ongeveer 7de na de eerste bochten. Had ik een beetje meer gepusht in het begin had ik misschien zelfs 3de gezeten. Ik voelde me gelijk goed op het circuit, het rijden ging goed en ik had goeie lijnen. Ik maakte wel enkele foutjes, maar ik denk dat iedereen dat wel gedaan heeft vandaag. Ik heb dus niet te veel risico's genomen en heb geprobeerd om op 2 wielen te blijven, voor de reeksen van morgen. Het zullen mooiere wedstrijden worden als het parcours wat kan opdrogen en ik kijk er al naar uit."

Zondag:

Warm-up: Kevin deed het rustig aan in de opwarming en werd 16de. Het ging immers nog een zware dag worden. Gajser was de snelste voor Herlings, Cairoli, Coldenhoff en Bobryshev.  

Reeks 1: Net als gisteren had Strijbos zich helemaal aan de buitenkant opgesteld , dit keer samen met Cairoli en Bobryshev. Kevin had een goeie start, maar het was Evgeny die probeerde om het nummer 22 in de kant te dwingen. Strijbos liet zich niet doen en kon weer mooi buitenom de eerste en 2de bocht ingaan. Cairoli nam de bende op sleeptouw voor Gajser, Febvre, Bobryshev, Herlings, Van Horebeek, Strijbos, Desalle, Anstie. De Jerre, Kevin en Max  gingen over Herlings zodat Kevin na enkele bochten op de 6de plaats zat. Lang zou deze stand niet blijven want het ging er hectisch aan toe in de openingsronde en ze kwamen als volgt de 1ste keer voorbij de VIP-tribune: 222-243-461-89-84-777-22-25. Even later ging Desalle over Strijbos naar de 7de plek. Herlings ging zeer hard rond en na enkele ronden was hij al voorbij Van Horebeek en Febvre gegaan. Anstie ging voorbij Strijbos, maar Bobryshev zakte achteruit zodat Kevin 8ste bleef. Toen Desalle uitviel na een harde crash werd Kevin 7de. Halfweg wedstrijd ging ook Van Horebeek in de fout en reed de pitlane in met stukken, zodat Strijbos 6de werd. Herlings was ondertussen Gajser gepasseerd en de stand was toen: 222-84-243-461-99-22-89-259-21-777. Jeffrey reed naar Tony toe en kon hem vlot passeren. Cairoli ging er even terug voorbij, maar het nummer 84 sloeg snel terug. Gajser ging hard onderuit in de wavesectie voor de finishberg en gaf op. De top-10 zag er toen als volgt uit: 84-222-461-99-22-259-21-777-7-24. Bobryshev kon nog opschuiven naar de 7de plaats, Anstie ging nog voorbij Febvre en Nagl knokte zich in de laatste ronde net in de top-10. Strijbos werd knap als 5de afgevlagd, terwijl Cairoli met zijn 2de plaats reeds zeker was van zijn 9de wereldtittel.

Uitslag reeks 1: 1.Herlings 2.Cairoli 3.Anstie 4.Febvre 5.Strijbos 6.Coldenhoff 7.Bobryshev 8.Paulin 9.Leok 10.Nagl 11.Simpson

Reeks 2: De zwaarste wedstrijd van het weekend kon beginnen, want het zware zand lag er nu compleet onvoorspelbaar bij en de lijnen veranderden continu. Gajser en Desalle gingen niet meer van start in de 2de reeks. Weer een goeie start voor Strijbos en ze kwamen als volgt uit de eerste bocht: Nagl, Febvre, Lupino, Van Horebeek, Herlings, Strijbos, Cairoli, Anstie, Paulin, ... In de 2de bocht kregen we een spectaculaire crash met Bobryshev en Coldenhoff als belangrijkste slachtoffers. Glenn zijn motor werd gekatapulteerd, ging over de vangrail en vloog bijna in het publiek. Herlings en Cairoli rukten op naar voor en na 2 snelle ronden was de stand: 12-84-89-461-99-222-77-21-22-7. In de 3de ronde ging Kevin voorbij Lupino naar de 8ste plaats en Herlings ging op de lange wavesectie naar de finishberg toe voorbij Nagl naar de leiding. Cairoli knokte zich ook een weg naar voor en Van Horebeek zakte enkele plaatsen terug. Kevin had een rondenlang duel met Paulin voor de 7de plaats, maar kon niet direct een plaats vinden om te passeren. Met nog 10 minuten te gaan was de stand: 84-12-222-461-89-99-21-22-77-7-151-664-24. Een ronde later kon het nummer 22 dan eindelijk het nummer 21 te grazen nemen. Het gat naar Anstie was toen echter te groot geworden om nog dicht te rijden, zodat Kevin tevreden moest zijn met zijn 7de plek. Anstie kon Van Horebeek inhalen en Cairoli ging vervolgens in de fout en zakte terug naar de 6de plaats. Kevin kon echter niet mee profiteren van Tony's valpartij. Strijbos werd 6de in de eindstand en schuift in de WK-tussenstand een plaatsje op naar 15.

Uitslag reeks 2: 1.herlings 2.Nagl 3.febvre 4.Anstie 5.Van Horebeek 6.Cairoli 7.Strijbos 8.Paulin 9.Leok 10.Kullas

 

Samenvatting van de reeksen op zondag: 

Daguitslag: 1.Herlings (50p) 2.Febvre (38p) 3.Anstie (38p) 4.Cairoli (37p) 5.Nagl (33p) 6.Strijbos (30p) 7.Paulin (26p) 8.Leok (24p) 9.bobryshev (21p) 10.Coldenhoff (21p)

 

Tussenstand WK: 1.Cairoli (710p) 2.Herlings (627p) 3.Paulin (571p) 4.Desalle (544p) 5.Gajser (485p) 6.Febvre (479p) 7.Nagl (4236p) 8.Van Horebeek (416p) 9.Coldenhoff (398p) 10.Anstie (396p) 11.Bobryshev (387p) 12.Tonus (328p) 13.Jasikonis (283p) 14.Leok (208p) 15.Strijbos (195p)

Kevin: "De eerste reeks ging het best goed. Ik had een goeie start en was agressief in de eerste ronde, dit was iets wat ik wou verbeteren ten opzichte van gisteren. Spijtig genoeg ging het dan in de 2de ronde iets minder. Ik kwam niet in het juiste ritme en enkele rijders konden me passeren. Gelukkig vond ik mijn snelheid terug en crashte er enkele piloten voor mij, zodat ik toch 5de werd. Ik was tevreden over dat resultaat en ik was niet te moe toen ik van het circuit kwam. Het voelde alsof ik de 2de reeks hetzelfde zou kunnen doen. In de tweede reeks had ik terug een goeie start. Ik ging iets te veel buitenom en verloor enkele plaatsen, maar ik zat nog steeds rond de 4de plek. Ik had wat problemen met mijn bril dus ik moest het even rustiger aan doen tot dit opgelost was. Hierdoor verloor ik enkele plaatsen wat uiteraard spijtig was. Nadien heb ik keihard gepusht om voorbij Paulin te geraken, maar dit was echt niet simpel. Op het einde ben ik er dan toch in geslaagd en werd 7de. Algemeen gezien ben ik best tevreden enkel de 2de reeks had beter gekund, als ik dat probleem met mijn bril niet had gehad. Ik heb mijn best gedaan en heb mijn beste uitslag van het seizoen behaald." 

 

De foto's zie je hier. (Foto's: Ray Archer - www.suzuki-racing.com)